31. oktoober 2014

Mart Laar "101 Eesti ajaloo sündmust"

Meil on see raamat mitu head aastat riiulis istunud, aga keegi teda otseselt lugenud polnudki. Kinkisin selle kunagi tudengiajal R.-le, lootes, et äkki ta ikka natukenegi loeks midagi Eesti ajaloost. No see raamat temas igatahes huvi ei tekitanud, kuigi illustatsioonidest ja väga erinevatest teemadest, mida mina ahvatlevaks pidasin, puudu ei tule. Tuleb vist leppida tõsiasjaga, et minu mees kuulub metsa, mitte raamaturiiulite vahele.
Minul on aga viimastel päevadel õhtuti vaba aega üle olnud, seega olen meie pisikeses raamatukogus sobranud ja veel lugemata kirjandust otsinud. Nii see Laari 2010. aastal ilmunud teos kätte jäigi.

Nüüd raamatust endast. Sündmuste valiku kallal ma kuidagi norima ei hakkakski, sest see on lihtsalt nii subjektiivne. Meeldis see, et autor keskendub sündmustele, mis on toimunud kas Eesti pinnal või mille taga eestlased ise seisavad. Kusagile tuleb ju see joon tõmmata.
Laar on teatavasti ka hea sulega kirjutaja, kuid sel korral jäi mind miski häirima. Kohati torkas silma selline pooledi vabandav või ebakindel toon. Et noh, jah, ma küll valisin selle sündmuse, aga eks igaüks otsustab ikka ise. Sageli on see just õige lähenemine, aga konkreetselt selle raamatu puhul oleksin tahtnud rohkem selgroogu näha, sest see on niikuinii ühe inimese nägemus ja valik.

Kõige rohkem häirisid mind aga vead. Neid oli igasuguseid, poolikutest lausetest valede aastaarvudeni. Need viimased, st faktivead, häirisid mind kõige rohkem, sest see on just selline raamat, mille mõni kooliõpilane ette võiks võtta. Nii rohkelt sassi läinud daatumeid pole ma vist ühestki teisest trükki jõudnud ajalooteosest välja noppinud. Ometi on tekstist üle käinud nii eriala- kui keeletoimetaja.

Õnneks sisaldab "101 Eesti ajaloo sündmust" palju toredat pildimaterjali ning näeb üldse päris hea välja, mistõttu meie riiulisse sobib see ka edaspidi.

No Comments Yet, Leave Yours!