4. aprill 2015

Soomlased otsivad eestlastele hüüdnime (metssigadest veerandrussideni)

Mäletan, et juba mõnda aega tagasi kutsus Helsingin Sanomat soomlasi üles eestlastele sobivat hüüdnime välja pakkuma ning täna avaldati lõpuks need kolmkümmend finalisti, mille poolt nüüd hääletada saab.
Ütleme nii, et mina hindan näiteks musta huumorit, aga sellest ei saa üle ega ümber, et mõned neist nimedest on solvavad. Ja võiks ju mõelda, et see on kõik puhas nali, aga vägagi tõenäoliselt ei mõelnud inimesed, kes need teatud nimed (näiteks varttiryssät ehk veerandrussid) välja pakkusid, asja sugugi nii heatahtlikult. Vastutustundlik oleks minu meelest olnud see, kui igasugused tõsiselt vastikud hüüdnimed poleks kunagi trükivalgust näinud.
Ma küll põhimõtteliselt püüan kogu lugu ikka huumoriga võtta, aga samas on mul kahju, et selline võistlus üldse välja kuulutati. Soomes on niigi palju välismaalaste vastu suunatud meediakajastusi ja ja võõraviha, eelkõige just rohujuuretasandil, mis ka selle nimeotsingu juures silma paistab. Lugejatel paluti eestlasi sildistada, samas eestlaste arvamust pole kogu asja juures üldse küsitud. Miks peab sageli negatiivse alatooniga stereotüüpidele sel viisil elujõudu andma, ei saa ma lihtsalt aru.

Samas on mõned väljapakutud hüüdnimedest tõesti vaimukad ja eks eestlased ole ju ka soomlasi põtradeks kutsunud. Miks siis mitte eestlasi nt metssigadeks (villisiad) vastu kutsuda, see oleks päriselt naljakas.

Panen need kolmkümmend nimekandidaati (mõned selgitused ja nimed tõlgin ära ka) siia üles ka:

1. Bemmid - ostavad endale esimesel võimalusel bemari.
2. Eestin perunat/ Eesti kartulid- viitab keeluseaduseaegsele nimetusele kartulitest keedetud piirituse kohta.
3. Eestit
4. Eetut
5. Eppanat
6. Eteläespoolaiset
7. Haikarat/Toonekured - seal nad pesitsevad ja tulevad siia.
8. Jänikset/Jänesed - ei julgenud sõdida.
9. Kalevit
10. Kalevpojat
11. Kroonit - mõtlevad ainult rahast.
12. Kuratit
13. Metsäveljet/Metsavennad
14. Raivot - juveeliröövel Raivo Roosna järgi.
15. Rahvuslaiset
16. Retiisit/Redised - nõukaajast pärit nimetus, ainult pealt punased.
17. Rysäpöksyt
18. Räksyt - sõnast "räägime".
19. Sarvikuonot
20. Tallukat - Tallinna järgi.
21. Tömmet - on Soomes töömehed/ehitajad.
22. Toppahousut/Vatipüksid - olevat ehitusmaadel juba nüüd kasutusel.
23. Valgeet - Viru Valge järgi.
24. Varttiryssät/Veerandrussid - ajaloolised põhjused.
25. Veneentuomat/Laevaga tulnud
26. Virut
27. Villisiat - sest eestlased kutsuvad soomlasi põtradeks.
28. Vorolaiset ("voro" ehk varas - minu märkus)
29. Virsut
30. Virukset - pooleks eestlased, pooleks Vene päriolu.

Mina andsin oma hääle metssigade poolt, esikohal (18% toetusega) on praegusel hetkel eestit, aga kahjuks on ka nt see varttiryssät üks populaarsemaist (6%, enamik 1-3%). Muidugi see lugu on nii uus, et eks näis, mis edasi saab.
Pilt: Mostphotos

4 kommentaari:

  1. Mulle endale meeldis sealt see "kartulid". Piiritusega seda ei seostaks, pigem mingisuguse üleüldise kartulivaimustusega, mille juba Hargla oma "püha mugulapõlluga" ära märkis. Ma olen ka pärit perekonnast, kus kõik vist ainult kartuleid sööksidki hommikuks, lõunaks, ja õhtuks. Ma ei saa sellest aru, aga noh, kui see neid õnnelikuks teeb.

    Üldiselt ma näen seda hea proovikivina. Paljudele eestlastele meeldib teha "vaimukaid" märkuseid stiilis, et soomlased on põdrad, et "näed tänaval paksu, laialivalguvat, dressides tädi, siis see on soome turist", "soomlased on joodikud, aitäh, et meie majandust turgutate" jne, see on sihuke allapoolevööd vastulöök. Paljud, intelligentsemad, seda muidugi ei tee, aga ma ei ole märganud ka erilist pahameelt selle üle, et nii tehakse. Nii et kui meid see võistlus (?) häirib, siis võiks kõigepealt midagi iseendi kultuuriruumis ette võtta, muidu on pisut silmakirjalik.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Olen sinuga selles osas nõus, et eestlased pole tervete inimgruppide ("meie" meelest humoorika) mõnitamise patust kohe kindlasti puhas ja tühja ilkumise vastu tuleks võidelda nii palju kui võimalik. Kahjuks on aga ääretult raske mõjutada seda, mida inimesed suletud uste taga või anonüümsetes netikommentaariumides mõtlevad ja ütlevad. Rahvuslikud stereotüübid ja nendel põhinev sildistamine elavad paratamatult edasi, nii on alati olnud.
      Aga see, et ühe riigi ajakirjanduse lipulaevaks tituleeritud ajaleht midagi sellist avaldab, on minu meelest ikkagi vale. See oli ju tegelikult ette teada, mis sellele järgneb. Nii palju kahepoolset negatiivsust ja mustvalgeid arvamusi. Just ajakirjanduslikust vaatenurgast oli minu meelest tegu täieliku läbikukkumisega. Muidugi hetkel on sellest ka HSi tegijad ise aru saanud, sest vastav hääletus on maha võetud ja vabandussõnadega asendatud.

      Ja mulle väga meeldib naerda, eriti enda üle. Oleksin hea meelega nii kartul kui metssiga, miks mitte.

      Kustuta
  2. Muidugi me tahaksime, et meist rahvusena arvataks ... usinad ja töökad, pisikesed aga tublid, haritud, maailma ilusamat keelt rääkivad, laulurahvas jne. Meie minapilt sai selle HS küsitlusega riivatud. Kuid see ei tee olematuks seda, millisena me naabritele välja paistame. rahvuslikuks enesekriitikaks ja mõtisklemiseks ainet kohe küllaga.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Seda küll, aga samas usun, et HSi poolt välja toodud soomlaste kuvand meist põhineb eelkõige neil eestlastel, kes siin Soomes elavad. Ja kuna olen Soome eestlastega seotud statistikat ühel hetkel ka natuke uurinud, ei tule see töömeeste ja raivode jutt mulle erilise üllatusena. Mitte et haridustase oleks midagi määravat, aga vaid umbes 10% siinsetest eestlastest on kõrgharidusega ja üllatavalt suur osa on ainult põhiharidusega.
      Muidugi need eelkõige ajalooliste juurtega hüüdnimed (veerandrussid jne), mis inimesi ilmselt kõige rohkem ärritasid, teevad kurvaks küll, sest näitavad, kuidas ENSV ajal tekkinud sildid ikka edasi elavad.
      Tuleb endale meelde tuletada ka seda, et lehele saadati sada või rohkemgi pakkumist, millest avaldati ainult kolmkümmend. Et kas tahetigi provotseerida, ei saadud aru, mis ja kui palju eestlasi solvab või olid ülejäänud nimed veel hullemad. Aga seda me ilmselt teada ei saagi.
      Lohutada võib ennast sellega, et suurem osa soomlastest mõistis selle nimeotsingu koheselt hukka. Isegi need anonüümsed netikommentaarid, mis mulle silma jäid, olid asja suhtes ääretult negatiivsed ja pigem kiitsid eestlasi ja Eestit.

      Kustuta